سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاسخ به شبهات آقای قرضاوی ـ مهدویت در اهل سنت 1

استاد حسینی قزوینی

آقای قرضاوی در 18 اکتبر 2008 میلادی (مطابق با 27 مهر 1387 شمسی و 18 شوال 1429 قمری) مصاحبه‌ای را با یکی از روزنامه های عربستان سعودی به نام المدینة داشت و همچنین در روزنامه الوطن قطر هم نوشته شد. اگر سایت الشرقیه و العرب و الوطن را ملاحظه بفرمایید، صحبت های ایشان را در آنجا قرار داده اند و عنوانی را که به آن داده اند، این است:

قضیة المهدی کلها لا أصل لها فی القرآن و لم یتحدث عنها بالعبارة و لا بالإشارة.

قضیه مهدویت، در قرآن - نه به صراحت و نه به اشاره - نیامده است. 

البته خلاصه شبهات ایشان در محور مهدویت، سه مسئله است:

شبهه اول: موضوع مهدویت - با آنکه موضوع اساسی است و در قرون متأخر و در عصر حاضر، اهتمام زیادی به آن داده می شود و وقت زیادی از مسلمانان و بزرگان را گرفته است، - در قرآن، نه با اشاره و نه با کنایه نیامده است. قرآن تکمیل شده است و بعد از آیه اکمال دین (آیه 3 سوره مائده) معنا ندارد که مهدویت باشد. صحاب? بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، از نشانه های کمال دین است و در سنت و روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حتی یک روایت صحیح هم در موضوع مهدویت نداریم.

شبهه دوم: در صحیح بخاری و صحیح مسلم، در رابطه با مهدویت، روایتی نیامده است. اگر مهدویت صحیح بود، باید در صحیح بخاری و صحیح مسلم می آمد.

شبهه سوم: اگر در بعضی از کتب غیر از صحیحین، روایتی در موضوع مهدویت آمده است، از نظر سند مخدوش است.

بنده ابتداء یک نکته ای را عرض کنم، سپس به صحبت های آقای قرضاوی که خلاف قرآن و سنت و خلاف اجماع علمای اهل سنت است، پاسخ بدهم.

گاهی بحث ما در مهدویت، مهدویت نوعی است که می گوییم آیا اصل مهدویت در قرآن و روایات آمده است یا خیر؟ گاهی هم بحث بر مهدویت شخصی است که آیا آن مهدویتی که در قرآن و روایات آمده، همان مهدی است که شیعه به آن معتقد است که در سال 255 هجری قمری به دنیا آمده و در سال 260، آغاز غیبت صغری بوده و در سال 328 هم آغاز غیبت کبرای او بوده است؟

شیعه معتقد است: با اینکه او در حال غیبت است، ولی اداره جهان هستی، به اذن الله تبارک و تعالی به دست اوست، همانطور که حضرت خضر (علیه السلام) با تصرفات ولائی خود، در اداره جهان هستی، انجام وظیفه می کرد و اینکه شخصیتی همانند حضرت موسی (علیه السلام) هم او را نمی شناخت، ضرری به موقعیت و مقام و جایگاه تصرف ولائی حضرت خضر (علیه السلام) نداشت.

بحث مهدویت نوعی، بحثی است که شیعه و اهل سنت، به آن اتفاق نظر دارند. ولی در بحث مهدویت شخصی، اختلاف ما با اهل سنت زیاد است. چون آنها معتقدند که در آخر الزمان، ایشان از پدر و مادری که ما نمی‌شناسیم، به دنیا خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. گرچه حدود 130 نفر از بزرگان اهل سنت، صراحت بر ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) در سال 255 هجری دارند و در این زمینه، با شیعه هم عقیده هستند

قضیة المهدی کلها لا أصل لها فی القرآن و لم یتحدث عنها بالعبارة و لا بالإشارة.

قضیه مهدویت، در قرآن، نه به صراحت و نه به اشاره، نیامده است.

جواب شبهه اول:

ما در موسسه خودمان (مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عج)، آیاتی را که به حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) تفسیر شده است را جمع آوری کردیم و در نرم افزار «شمیم گل نرگس» قرار داده ایم- که مخصوص شبهات حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) است- و حدود 250 آیه می باشد که شیعه و سنی به حضرت مهدی (علیه السلام) تفسیر کرده اند. یعنی یک مورد یا ده مورد نیست، بلکه 250 آیه است که در روایات، تفسیر به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شده است.

آن دسته از روایاتی که در کتب روائی شیعه آمده است را - چون آقای قرضاوی و همفکران او، معتقد به حجیت روایات ما نیستند - نمی خواهیم بحث کنیم. امروز که برخی از سایت ها را جستجو می کردم، برخی از سایت ها را دیدم که به آقای قرضاوی پاسخ داده اند، مانند سایت مرکز الدراسات التخصصیة للمهدی (البته این مرکز، غیر از مرکز تخصصی مهدویت در قم است و هیچ ارتباطی با این مرکز ندارد). وقتی پاسخ های این سایت را خواندم، خیلی ناراحت شدم؛ چون پاسخ ها را از کتاب غیبت نعمانی و کتاب های درجه سوم شیعه آورده بود. بنده به این عزیزان که اینگونه برخورد می کنند و هیچگونه تخصصی ندارند، توصیه می کنم که وارد نشوند، چون اینها ضررشان بیشتر از نفعشان است.

بنده چند آیه از آیات قرآن که در مورد مهدویت است را از چند کتاب معتبر و از چند شخصیت برجسته اهل سنت - به عنوان مشت نمونه خروار - بیان می کنم و بعد هم از آقای قرضاوی سوال می کنیم که این بزرگان اهل سنت را قبول دارد یا ندارد؟

آیه اول:

سوره توبه، آیه33:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

آقای امام قرطبی - که از مفسران بنام اهل سنت است و از شخصیت های برجسته تفسیری است - می گوید:

قال السدی : ذاک عند خروج المهدی ، لا یبقى أحد إلا دخل فی الاسلام.

تفسیر القرطبی، ج8، ص121

همین عبارت را آقای امام المشککین، فخر رازی در تفسیر کبیرش آورده است.

تفسیر الرازی، ج16، ص40

آقای ابو حیان آندلسی - از استوانه های تفسیری اهل سنت - در کتاب تفسیری خود آورده است.

تفسیر البحر المحیط لأبی حیان الأندلسی، ج5، ص34

آقای ابن جوزی - که آقایان اهل سنت ارادت ویژه ای به او دارند - در کتاب تفسیر خود آورده است.

زاد المسیر لابن الجوزی، ج3، ص290

آقای ثعلبی در تفسیر خود آورده است.

تفسیر الثعلبی، ج5، ص36

و از بزرگان شیعه هم، مرحوم طبرسی (ره) در مجمع البیان، ج5، ص45 آورده است.

این یک آیه بود که اشاره دارد به زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که غیر از دین اسلام، دین دیگری روی کره زمین باقی نخواهد ماند.

آیه دوم:

سوره بقره، آیه114:

لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ.

آقای طبری - که از مفسران بنام اهل سنت است و خود آقای ابن تیمیه که آقای قرضاوی به او ارادت ویژه دارد، صراحت دارد بر اینکه تفسیر طبری، تفسیر معتبر و خالی از روایات جعلی و دروغین است.

منهاج السنة لإبن تیمیة، ج7، ص178

- در تفسیر خود در تفسیر این آیه نقل می کند:

کفار در دنیا ذلیل خواهند شد:

فإنهم إذا قام المهدی و فتحت القسطنطینیة قتلهم، فذلک الخزی.

زمانی که مهدی قیام می کند و قسطنطنیة را فتح می کند، کفاری را که در برابر حکومت ایشان مقاومت می کنند را به زلت و خواری می کشاند.

جامع البیان لإبن جریر الطبری، ج1، ص699

آقای ابن أبی حاتم - که از مفسران بنام اهل سنت است و آقای ابن تیمیه تفسیر ایشان را یکی از تفاسیر معتبر و مستند و متقن و خالی از جعلیات می داند.

منهاج السنة لإبن تیمیة، ج7، ص179

- نقل می کند:

عن أبو زرعة ثنا عمرو بن حماد بن طلحة ثنا أسباط عن السدى:

اما خزیهم فی الدنیا فإنه إذا قام المهدی.

مراد از خزی در دنیا، اشاره به قیام مهدی و تأسیس حکومت جهانی اسلامی و نابودی همه کفار دارد.

تفسیر ابن أبی حاتم، ج1، ص211

همین تعبیر را آقای سیوطی - که از استوانه های علمی اهل سنت است و وقتی ایشان از دنیا رفت، مردم گفتند: علوم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در زیر خاک دفن شد و مادرها عاجزند همانند سیوطی را به دنیا بیاورند - در کتاب الدر المنثور، ج1، ص108 آورده است.

آقای قرطبی می گوید:

السابعة: الخزی لهم فی الدنیا، قیام المهدی.

موضوع هفتم در تفسیر این آیه: خزی کفار در دنیا، اشاره به قیام امام زمان (علیه السلام) است.

الجامع لأحکام القرآن (تفسیر القرطبی)، ج2، ص79

آقای شوکانی - که عزیز دردان? وهابیت است و أخیرا هم کتاب های او را در تیراژ وسیعی چاپ کرده اند - در کتاب فتح القدیر، ج1، ص132 همین تعبیر را دارد:

أما خزیهم فی الدنیا، اذا قام المهدی و فتحت القسطنطینیة قتلهم و ذلک الخزی.

اینها از استوانه های علمی و تفسیری اهل سنت هستند و صراحت دارند که آیه 114 سوره بقره، اشاره به قیام حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) دارد.

آیه سوم:

سوره بقره، آیه 69:

وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا.

در ذیل این آیه، بزرگان اهل سنت روایاتی را از حذیفه آورده اند که می گوید:

خدمت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیدم و درباره این آیه توضیحی داد و سوال کردم: مراد از:

وَ حَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا.

چیست؟ حضرت فرمود:

هذا المهدی فی زمانه.

مراد از آن، اشاره به قیام حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) است.

شواهد التنزیل، ج1، ص198 و 199

آیه چهارم:

سوره زخرف، آیه61:

وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ.

مراد از:

وَ اتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ.

حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) است.

معالم التنزیل (تفسیر بغوی)، ج4، ص444 - تفسیر الکشاف الزمخشری، ج4، ص26 - تفسیر کبیر فخر رازی، ج27، ص222 - تفسیر قرطبی، ج16، ص105 - تفسیر ابن کثیر، ج4، ص142

ما اینها را به عنوان نمونه آوردیم تا ثابت کنیم که جمله آقای قرضاوی، دروغ و افتراء و بی اساس است. بزرگان اهل سنت، آیاتی از قرآن را آورده اند و تفسیر کرده اند به وجود و قیام مقدس حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) و تأسیس حکومت جهانی اسلامی.

مجموع آیاتی که در رابطه با حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه فداء) جمع آوری شده، حدود 250 آیه می باشد.



[ یکشنبه 90/9/6 ] [ 2:40 عصر ] [ حمید گلزار ]

دیگر امکانات


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 213687